A rendelet (amit még senki sem látott eredeti formájában) arra kötelezi a kétütemű tulajdonosokat, hogy katalizátorral szereljék fel a családi kedvencet. Akinek 2004. május 1-e óta szerepel a forgalmiban a neve, annak 2005. július 1-ig, akinek előtte, annak 2008. január 1-ig kell megtennie ezt a lépést, ami igen fájdalmas a tulajnak és a pénztárcájának egyaránt, de mit ér a rendelet, ha nem lehet teljesíteni? Gondolok itt arra, hogy Magyarországon nem kapható olyan katalizátor, ami megfelelne a Trabantok/Wartburgok számára és a szervizekben se tudnak semmit sem az áráról, sem a garancia idejéről, egyszóval semmit sem tud senki semmit. És pont ez zavar minket, kétütemű-tulajdonosokat. Létezik még egy megoldás, mégpedig a négyütemű motor beszerelése. Erre alkalmas motor a Fiat 127, Panda, Abarth, Suzuki Maruti 800, és még egy-két Suzuki motor. Igen ám, de hiába van kompatibilis motortípusból, kell szerezni Trabant/Wartburg váltó és a bizonyos márka motorjához egy közbetétet, ami vagy gyenge minőségű és gyorsan tönkremegy, vagy jó minőségű, de az ritka. Ezenkívül jó állapotú motort is nehéz beszerezni, mert bizony a fenn említett motortípusok sem mostaniak, tehát fel kell őket újítani. Az autó bölcsőjét is át kell alakítani, Trabant 500/600/601-nél az üzemanyagtartályt is hátra kell helyezni a csomagtartóba, vagy alá. Utána mehetünk az okmányirodába, ahol rengeteget kell várni és az sem biztos, hogy jól töltik ki a papírokat (erre később kitérek), ha ezzel készen vagyunk, vihetjük az autót műszaki vizsgára és itt lesz nagy szerepe az okmányirodában készített új forgalminak: ha rosszul van kitöltve, akkor nem megy át az autó a műszaki vizsgán. Ennél olcsóbbnak tűnik a katalizátor-megoldás, de mégsem az! Ugyanis ami beépítésre alkalmas katalizátor, csak 10000 km-t bírna ki, és melyik az, az autószerviz, ahol adnak, mondjuk 15000 km-re garanciát arra a katalizátorra, ami csak 10000 km-t bír ki? Szerintem egyik sem, mert meglehetősen rontaná az üzletét, vagyis marad az a megoldás, hogy amint az egyik tönkrement vehetjük a másikat, ismét szerelési díj, stb. Tehát ez egy betarthatatlan rendelet, még az sem tudná betartani aki szeretné. A másik a média hatása. Nem járnak utána a dolgoknak, csak olyan tényeket közölnek amit félig hallottak volna mondjuk a buszon. És pont ez a másik baj, ugyanis ki nem nézi bármely TV csatornán a híreket, ki nem olvas újságot, hallgat rádiót? Szerintem mindenki használja valamelyiket. Ezek miatt a sok idős házaspár még anno. a Merkur-tól vásárolt autóját kénytelen leadni bontóba, vagy autókereskedésbe, hogy aztán 72 hónapig fizethessen 16 ezer párszáz forintot (nem nevezek meg autómárkát S-el kezdődik, japán), mert nem tudnak „rendesen” utánajárni a dolgoknak sajnos. Engem leginkább az a cikk „akasztott ki”, melyet az Origo-n olvastam. A cikk lényege az volt, hogy egy dízel sokkal jobban szennyezi a levegőt apró kis koromszemcséivel, mint egy kétütemű. Persze az embereknek szemmel látható dolgok kellenek, ezért úgy gondolták, hogy belekötnek a kétüteműekbe és azoknak a kék füstjébe. Pedig a kétüteműeknek kisebb a CO (szén-dioxid) értéke, viszont a CH (szén-hidrogén) értéke nagyobb a rendeletben szabályozott 2000 ppm-nél (mért adat Trabant esetén: 2290). Tehát nem egetverő magasságban lépte túl a Trabi a megengedett értéket, de még ezen is lehet javítani beállított gyújtás, karburátor, jó állapotú gyertya, tiszta kipufogórendszer esetén. Mindenesetre kíváncsian várom, hogy mit lépnek a politikusok, mert ha betartják, rengeteg szavazattól esnek el a következő választásnál, ezen kívül lehetnek még súlyosabb következményei. És vajon miért van az hogy pl. Erdélyben nincs kitiltva sem a Trabant se a Wartburg és mégis tiszta levegő van? Szerintem az nem csak a hegyeken múlik. Egy másik példa: a Trabantom (csökkentett fojtás) mögé állok járó motor mellett ott bírok állni percekig (sőt még tovább is, de nem élvezhetem egész nap a Trabi-fílinget, mert vár a munka), a múltkor mögémentem egy spanyol dízeles autónak (S*at) és nem bírtam fél percig sem, egyszerűen fulladni kezdtem. Na jó az tény, hogy más a helyzet egy 594,5 cm3-es és egy 1700 (?) cm3-es motor között, de most nem az a lényeg. Na azt hiszem eléggé kifejtettem véleményemet, köszönöm a figyelmet! |