|
Erről a témáról már nagyon sok gondoltat született. Fontos elgondolkodni amúgy tényleg ezen a dolgon. Ha már az ember csomó időt, pénzt fordít a kocsijára, nem árt ha valamilyen módszerrel megvédi azt, az illetéktelen kezekbe jutástól.
Többek között a http://trabisoft.giganet.hu oldalon is lehet a lopásvédelemről olvasni. Itt arról szól a fáma, hogy miként lehet mobiltelefonnal összekötött riasztót építeni a Trabiba. Tényleg nagyon ötletes megoldás. Olvasd el!
De! Sajnos, ha valaki riasztót szereltet a kocsiba, az nem olcsó mulatság. Aztán lehet rejtett kapcsolókkal is játszadozni, de ezek nem kínálnak megfelelő védelmet illetéktelen személyekkel szemben. Persze ez is több a semminél. Az vígasztaljon mindenkit, hogy kezdő (gyerek) autótolvajoktól megvédhet.
Elektronikus gyújtású Trabant esetében egyszerű módszer az, amikor a vezérlőrész (ESE-2H) testvezetékét (barna) egy rejtett kapcsolóval működtetjük. Ha kiszállunk és "megszakítjuk" a testelést - a kapcsoló kikapcsolásával -, a vezérlőrész nemfog működni. Tehát a gyújtás sem!
Egy saját ötletem az, hogy akinek elektronikus gyújtása van, az "szerelje" be a dobozt az utastérbe. A vezetékeket, valamilyen gyorsan bontható összeköttetéssel kapcsolja rá az ESE-2H-ra. Ha kiszállok a kocsiból, akár a táskámba is tehetem az egész gyújtóegységet. Ilyen esetben fizikai lehetetlenség a kocsit saját erőforrásával ellopni, hacsak nem vontatják, vagy cipelik el páran.
Most jöjjön, a miért!
Most hagy mondjam el, hogy miért fogtam bele eme iromány elkészítésébe. Éppen a mai napon hívott fel Csárli barátom. Itthon punnyadva betegállományban, jól jött ez a telefonhívás, mert rögtön elkezdett járni az agyam. Állítólag a Yahoo-n tette közzé valaki a következő dolgot, melyet mi is kiegészítettünk az elképzeléseinkkel.
A dolog lényege pedig az, hogy pár száz forintból meg lehet csinálni és ráadásul még megbízható is!
Hozzávalók 1 Trabihoz:
1. Különböző színű, kb. 2 méter hosszúságú kábelek, mindenféle mennyiségben.
2. 1 db 25 tűs printercsatlakozó.
3. 1 db 25-ös csatlakozó aljzat.
Elkészítés:
Fogok egy Trabi kapcsolási rajzot. Megnézem rajta, hogy milyen áramköri részekbe szerelnék kapcsolót biztonsági szempontból, az indítás megakadályozására. Aztán megnézem, hogy honnan érdemes "kamu" vezetékeket behúzni, a kóbor apácák megtévesztésére.;)
Tehát. Fogom az aljzatot. Az áramforrástól jövő vezeték(ek)et beforrasztom egy (vagy több) tűhöz. A fogyasztó felé menő vezetékeket, pedig másik tűkhöz. A lényeg az, hogy alapesetben megszakított állapotban legyenek az áramkörök. Szóval minden vezetéknek legyen tüskéje.
Utána jöhet a csel!
Fogom a printercsatlakozót és az előzőleg, az aljzatba forrasztott vezetékeket itt - ezen belül - kapcsolom össze. Megfigyelem, hogy melyik fogyasztó honnan kapja az áramot. Ennek megfelelően az átkötéseket a csatlakozóban alakítom ki, amit simán zsebre is tehetek. Figyelni kell arra, hogy a nagyobb áramot felvevő fogyasztót, ha lehet akkor több tűhöz kössük be, ezzel "elosztva" a terhelést!
Tálalás:
Ezen nagyon sok dolog múlik. Szerintünk az a lényeg, hogy a koma lássa a cuccost. Csárli véleménye, hogy jól látható helyre kell felszerelni az aljzatot. Mondjuk legyen a műszerfalon valahol. Ugyebár lehet, hogy a "koma" feltöri a verdát, még talán próbálkozik is az elindításával. De idő közben rájön, hogy valami turpisság van a dologban. Az nem elég, hogy nincs meg az "átkötő-kulcs", még a vezetékek sem egyértelműek.
Itt jönnek képbe a mindenféle színű vezetékek. Szerintem az a legjobb módszer, ha a bemenő és kijövő vezetékek különböző színűek. Persze sokszor az jobban megtévesztő lehet, ha normális a kábelek színezése (amilyenen jön a szufla, olyanon is megy tovább). Jó, ha bedobozoljuk és "olvasztott műanyaggal" (műa. pisztoly) is kiöntjük a "dugaszok" kábelcsatlakozásainál a házat. Persze mindezt csak azután, hogy ha az aljzatba dugott "átkötő" csatlakozó megfelelően szolgáltatja az áramot a fogyasztók számára. El tudunk indulni a kocsival és még megy is vele.;)
Mindezek után már csak arra kell figyelni, nehogy a kocsiban hagyjuk vagy netalán elhagyjuk az átkötőt! Igaz az utóbbi eset szerencsésebb talán, mert mi tudjuk - remélhetőleg -, hogy mit, hogyan, merre kell áthidalni. Hisz mi csináltuk...;) Igaz, szerintem még a tulajnak is bosszúságot okoz ebben az esetben, saját kocsijának "ellopása".:)))
Aztán ki-ki a saját elképzelése szerint kötheti be a vezetékeket, így nem lesz két egyforma védelemmel ellátott Trabi.:)
Forrás: Jopi